Share this on:

Omnichannel in de praktijk

Op 24 mei organiseerde Tailorfit het event 'Omnichannel in de praktijk', in samenwerking met EASI, Pay.be, Koel Retail Technologies en de overkoepelende Belgische modefederatie Creamoda.

Als specialist in het implementeren van omnichannel bedrijfsoplossingen voor de modebranche, stelde Tailorfit voor om dit veelbesproken onderwerp aan te snijden. Deze keer ging het echter over de praktijk. Hoe werk je met omnichannel als speler op de fashion markt? Welke strategie en implementatie passen het beste bij uw bedrijf en hoe ver moet u daarin gaan? Deze vragen werden beantwoord door een specialist op dit gebied: Gino van Ossel.

Gino Van Ossel is professor aan de Vlerick Business School en auteur van het 'Management Book of the Year', 'Omnichannel in Retail' en een topreferentie in Europa over dit onderwerp. Hij slaagde erin om op een zeer inspirerende manier de huidige situatie rond omnichannel in de mode-industrie toe te lichten aan de hand van verschillende verkoopmodellen.

Aan de hand van bekende modevoorbeelden die een goede mix tussen on- en offline verkoop hanteren, zoals De Bijenkorf en FNG Group, werd de theorie een stuk tastbaarder. Het event deed de naam 'Omnichannel in de praktijk' eer aan, want er werden twee cases gepresenteerd door professionals met jarenlange ervaring in de branche.

CEO van het 'mannenmerk' State of Art Martijn Mateman gaf een uitgebreide en inzichtelijke uiteenzetting over hoe het bedrijf zijn sterke positie heeft weten te behouden, ondanks een snel veranderend mode landschap. Martijn benadrukte het belang van een onderliggend centraal systeem van waaruit alle data, informatie en acties worden beheerd.

Mimi Lamote, CEO van Mayerline, werd door specialist Gino Van Ossel aan de tand gevoeld tijdens een vragenronde over dit onderwerp. Mimi gaf in haar antwoorden duidelijk aan dat Mayerline met haar eigen omnichannel strategie en ondersteuning van de juiste partners zeer goed voorbereid is op nieuwe tendensen binnen een fluctuerende fashion markt.

Tijdens de aansluitende netwerkborrel konden de gasten de nieuwe, revolutionaire modekassa uitproberen die omnichannel optimaal ondersteunt: realtime wijzigingen in de voorraden, webshop- en kiosk-integratie, single-view-on-the-customer, mode-flexibele promoties en loyalty, volledig geautomatiseerde levering vanuit elk magazijn en winkelpunt.

De conclusie van deze inspirerende en motiverende avond was de volgende: digitaal gaan is een kans, geen bedreiging. Neem de leiding over de omnichannel strategie van uw bedrijf. Vertaal het naar de juiste mix tussen on- en offline en implementeer het met behulp van de juiste partners.

Share this on: